30 października 2022

Skuteczne pozycjonowanie strony - poradnik

Skuteczne pozycjonowanie strony - poradnik

Pozycjonowanie stron internetowych od lat towarzyszy twórcom oraz właścicielom stron i sklepów internetowych. Pozycjonowanie (SEO) polega na zwiększeniu widoczności danego serwisu w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (Google) dla założonych fraz kluczowych. Obecnie SEO jest nieodłącznym elementem każdej firmy, czy też organizacji.

Co to jest pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces składający się z wielu czynności, ale jednym celu. Ten cel to oczywiście maksymalizacji widoczności pozycjonowanej strony w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie stron można podzielić na metody takie jak wewnętrzne (on-site), czyli przeprowadzane bezpośrednio na strony internetowej oraz zewnętrzne (off-site), które ponoszą rangę strony z innych stron www poprzez linki kierujące do pozycjonowanej strony.

google, search engine, browser

Cel pozycjonowania strony www

Bezpośrednim celem pozycjonowania stron internetowych jest zwiększenie ilości osób odwiedzających stronę, czy też sklep internetowy. Aby do tego dążyć, stosuje się metody, które poprawiają pozycję domeny w wyszukiwarkach, czyli zwiększają widoczność strony dla wybranych słów kluczowych.

Jak powszechnie wiadomo, wyszukiwarki takie jak Google ułatwiają wyszukiwanie informacji w Internecie. Aby to było możliwe, Google (w uproszczeniu) skanuje wszystkie dostępne strony internetowe, a następnie tworzy z nich struktury, dzięki którym może prezentować wyniki wyszukiwania odbiorcom. Założenie SEO zakłada doprowadzenie do podniesienia rankingu pozycjonowanej strony w strukturach Google oraz innych wyszukiwarek.

Dobrze wykonane pozycjonowanie będzie miało wiele pozytywnych efektów. Między innymi:

  • ilość odwiedzin strony wzrośnie - poprawa ruchu na stronie zwiększy ilość potencjalnych klientów jak i podniesie zyski z reklam,

  • zwiększy rozpoznawalność marki - rozpoznawalność wzbudza zaufanie. Kliencie są bardziej chętni do korzystania z usług firm, które znają, niż z takich, o których słyszą pierwszy raz. Rozpoznawalność marki to jeden z czynników mających decydujący wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji o nabyciu usługi lub zakupie produktu,

  • poprawi wizerunek firmy - aktualnie każda profesjonalna firma pozycjonuje swoją stronę. Brak SEO oznacza, że marka jest nowa i może nie być godna zaufania.

  • zwiększy ilość zamówień w sklepie internetowym - niestety klient, który będzie szukał w wyszukiwarce konkretnego produktu lub rodzaju sklepu internetowego nie znajdzie trony, która nie jest dobrze zoptymalizowana i nie widnieje w wyszukiwarce na dobrej pozycji.

Strategia pozycjonowania strony internetowej - od tego trzeba zacząć!

Pozycjonowanie stron to długi i żmudny proces. Efekty każdego dziania na stronie są widoczne dopiero po dłuższym, ale nieokreślonym czasie. Wyszukiwarki odwiedzają strony co jakiś czas, czasem co kilka dni, a czasem kilka tygodni. Istnieje możliwość zgłoszenia strony do Google i innych wyszukiwarek, jednak to również nie jest natychmiastowe. Mimo to, warto zgłaszać strony lub podstrony po dokonaniu na nich zmian - służy do tego m.in Google Search Console. Po zgłoszeniu, strona internetowa zostanie dodana do kolejki i odwiedzona przez robota Google.

improvement, progress, growth

Aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania warto ustalić konkretną strategię działania. Długoterminowy plan pracy nad SEO pomoże skuteczniej wspinać się po drabinie wyszukiwarki przy redukcji kosztów. Pozycjonowanie stron internetowych przeprowadza się stopniowo i bada reakcje algorytmów wyszukiwarki.

Strategie pozycjonowanie stron internetowych warto wdrażać powoli, ale systematycznie. Dodanie zbyt wielu nowych linków przychodzących w bardzo krótkim okresie czasu będzie źle wpływać na ich ocenę przez wyszukiwarki. Wynika to z faktu, że zostaną one sklasyfikowane jako sztuczne. Najlepszym sposobem jest rozłożenie w czasie pozyskiwanie nowych linków jak i dodawanie nowych treści na stronie.

Działania takie jak optymalizacja strony należy wykonać możliwie szybko. Dotyczy to zarówno przyśpieszenia strony i naprawy błędów jak i wypełnienia meta danych i poprawy struktury treści.

SEO jest procesem złożonym i kosztownym. Wymaga dobrego planowania, nieszablonowego podejścia i dobrze oszacowanej siły konkurencji. Budżet ustalony na pozycjonowanie strony powinien być dobrany tak, aby ... Ilość słów kluczowych i ich trudność mają główny wpływ na wymaganą pracą, a co za tym idzie - koszty.

Narzędzia od Google używane w pozycjonowaniu stron www

Google dostarcza kilka przydatnych narzędzi do pozycjonowanie stron internetowych.

  1. Google Search Console (GSC) - analiza wyszukań strony i prezentacji w Google

Google Search Console (GSC) to aplikacja internetowa od Google, która dostarcza twórcom stron internetowych dokładne statystyki na temat prezentacji witryny w wyszukiwarce Google. Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi od Google.Za pomocą tego serwisu można analizować frazy kluczowe pod jakimi wyświetla się dana strona internetowa wraz z pozycjami rankingu. Serwis pośrednio wspomaga dobór słów kluczowych, ponieważ prezentuje pozycje frazy dla danego linku w Google.

Google Search Console dostarcza również informacje na temat odnalezionych linków przychodzących. Mimo tego, że lista linków przychodzących jest uaktualnia co jakiś czas, to dzięki tym danym wiemy, jakie linki przychodzące zostały wykryte przez roboty Google, a które zignorowane. Do analizy linków przychodzących służą również innych firm, np. ahrefs.

Serwis Google Search Console jest cenny narzędziem dla stron www, które zawierają wiele podstron, na przykład dla zwykłego sklepu internetowego. Sklepy internetowe posiadają tysiące podstron z produktami, więc indeksowanie mogłoby trwać wieki. GSC zawiera narzędzie do wgrania listy wszystkich linków (m.in do produktów, wpisów, artykułów) za pomocą pliku XML tzw. sitemap. Omawiany plik XML to spis linków nazywany mapą strony internetowej. CMSy często generują taki plik automatycznie, więc wystarczy wproadzić link do jego położenia w odpowiednim miejsc w Google Search Console.

  1. Google Keyword Planner - planowanie słów kluczowych

Serwis Google Keyword Planner jest świetnym narzędziem do planowania słów kluczowych. Planer słów kluczowych od Google jest głównie przeznaczony do reklam Google, ale świetnie się również sprawdza do wyszukiwania nowych słów kluczowych. Serwis prezentuje dane o konkurencyjności danej frazy oraz jej popularności co pozwala na świetną optymalizacje słów kluczowych dla konkretnej podstrony.

search engine optimization, seo, marketing

  1. Google Analytics - analiza ruchu na stronie

Serwis Google Analytics pozwala analizować ruch na stronie oraz jego źródło. Jest to darmowe, ale bardzo zaawansowane narzędzie. Jest to niejako system statystyk, który zbiera informacje na temat użytkowników odwiedzających stronę internetową. Pozwala na tworzenie raportów oraz dokładną analizę każdego kliknięcia użytkownika na stronie. Dzięki temu jest to świetne narzędzie do optymalizacji strony i samego seo.

analytics, google analytics, statistics

  1. Google Trends - analiza nowości i zapotrzebowania

Google Trends to darmowa aplikacja od Google, która służy do analizy wyszukiwanych trendów w danych regionach i zadanym okresie czasu za pomocą słów kluczowych. Inaczej mówiąc, Google dostarcza informacje o tym, co interesuje użytkowników. Narzędzie jest przydatne do podążania za nowymi zapotrzebowaniami klientów i czytelników. Umożliwia wybranie słów kluczowych, które stają się popularne w danym regionie.

  1. PageSpeed Insights - Twórz strony internetowe, które będą szybko działać na każdym urządzeniu

Narzędzie PageSpeed Insights jest przeznaczone dla deweloperów do testów stron www pod względem ich szybkości i jakości. Firma Google premiuje strony, które są przyjazne użytkownikom i działają poprawnie na każdym urządzeniu. Warto zoptymalizować stronę, aby zaliczyć wszystkie testy zawarte w PageSpeed Insights.

browsers, internet, web design

Jak zacząć skuteczne pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie on-site i off-site

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych łączy w sobie sposoby on-site i off-site, które zawierają w sobie wszystkie elementy dobrej strategi.

Bardzo ważne jest, żeby zadbać najpierw o to na co ma się największy wpływ, a to niewątpliwe są metody on-site. Należą do nich takie rzeczy jak:

  • Wykorzystanie linków na stronie: Jak dużo jest linków? Czy są one wewnętrzne czy zewnętrzne? Jakiego są typu? Czy są sponsorowane? Do jakich stron prowadzą?

  • Szybkość ładowania strony internetowej,

  • Stosowanie danych strukturalnych Schema.org,

  • Czy struktura adresów URL strony internetowej jest przyjazna przeglądarkom i użytkownikom?

  • Optymalizacja dla urządzeń mobilnych,

  • Poprawnie wypełnione metadane strony internetowej.

Wszystkie te elementy wiążą się z tą samą podstawową ideą: dbaniem o wygodę korzystania ze strony przez użytkownika. Im bardziej użyteczna i wygodna jest strona (zarówno z perspektywy technicznej, jak i nietechnicznej), tym lepsza jest jej optymalizacja on-site.

Oprócz tego, warto zwracać uwagę na treści strony, a w tym słowa kluczowe używane w treści strony, które mogą pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony.

Czym są słowa kluczowe

Kiedy korzystasz z Google lub innej wyszukiwarki, wpisujesz pewne słowa w pole wyszukiwania, aby znaleźć to, czego szukasz. Wyniki, które prezentuje ci Google, niezależnie czy są to wyniki organiczne lub płatne reklamy, są tam, ponieważ są one istotne dla słów w polu wyszukiwania. Google za pomocą tych słów kluczowych zwraca wyniki, które uznaje za najbardziej dostosowane do potrzeby użytkownika. Warto zadbać, aby Google uznawało właśnie twoją stronę internetową za tę, której szukają użytkowniwnicy za pomocą słów kluczowych.

Z kolei, aby strona internetowa pojawiła się w reklamach należy wykupić reklamę w Google. Zakup reklamy w Google oparty jest na licytacji. Oznacza to, że w pierwszej kolejności pojawią się witryny osób, które oferują najwięcej, aż do wyczerpania budżetu dziennego. Jeżeli ustalony budżet jest zbyt niski - reklama prawie nie będzie pojawiać się w Google nawet w dłuższej perspektywie.

Jak dobrać słowa kluczowe do SEO

Słowa kluczowe należy dobierać w bardzo przemyślany sposób. Wybrane słowa kluczowe powinny spełniać kilka warunków:

  • być stosunkowo proste i krótkie - powinny zawierać od 1 do 4 słów,

  • zgodne z branżą i tematyką pozycjonowanej strony,

  • precyzyjne - zbyt ogólne frazy są bardzo konkurencyjne,

  • konkurencyjne - powinny pozyskiwać użytkowników, ale nie być zbyt trudne.

Pozyskiwanie linków przychodzących

Znaczną ilość linków można pozyskać za pomocą następujących metod:

  • Komentarze z blogów (również konkurencyjnych)
  • Wymiana Linków
  • Linki z forum (Sygnatura, Profil, Posty)
  • Linki z różnych platform CMS
  • Zakup reklamy lub publikacja artykułów sponsorowanych
  • Wpisy z wizytówek firm (serwisów agregujących)

Rodzaje linków w pozycjonowaniu strony internetowych

Na każdej stronie internetowej znajduje się setki lub tysiące linków, które razem przypominają wielką pajęczynę. Ta pajęczyna składa się z mniejszych pajęczyn, oraz jest elementem większej łącznie z innymi powiązanymi stronami. W samym środku pajęczyny pojedynczej strony internetowej znajduje się zwykle strona główna. Warto pamiętać, że linki w obrębie strony powinny być różnorodne, aby zachować tzw. zdrowy profil linków. Strona posiadająca jedynie linki dofollow mogła by zostać negatywnie potraktowana przez wyszukiwarki, ponieważ takie zjawisko nie zachodzi naturalnie.

Linki wewnętrzne , linki wychodzące i linki zewnętrzne

Każdy z linków ma inne działanie i można je klasyfikować ze względu na różne cechy. Pierwszą grupą są linki wewnętrzne, linki wychodzące oraz linki zewnętrzne (linki przychodzące). Linki wewnętrzne kierują do tej samej domeny, czyli kierują użytkownika w obrębie jednej strony internetowej, na przykład ze strony głównej na stronę produktu lub wpis blogowy lub odwrotnie. Strona internetowa może również zawierać linki wychodzące, czyli takie, które kierują do innych domen. Występują na przykład jako podanie źródła informacji pod artykułem lub w artykułach sponsorowanych. Kolejną grupą są linki przychodzące. Linki te pozyskuje się w procesie tzw. link building, czyli budowaniem profilu linków. Oczywiście znaczna część linków pozyskiwana jest drogą naturalną, na przykład przez użytkowników polecających stronę lub konkretny produkt na forach internetowych. Każdy z tych linków ma większe lub mniejsze znaczenie w kontekście działania SEO. Warto zadbać, aby wszystkie te linki były przyjazne dla wyszukiwarek i nasycone słowami kluczowymi.

Linki "nofollow", linki "dofollow" i linki "sponsored"

Linki mogą w swojej postaci HTML posiadać deskryptory takie jak nofollow lub sponsored w tagu "rel". Na przykład <a rel="nofollow" href="http://keyweb.pl">seo/a>. Brak takiego tagu automatycznie oznacza "dofollow". Dofollow to domyślny deskryptor linków oznaczający, że wyszukiwarki je indeksują i liczą jako wartościowe linki. Ten deskryptor jest domyślny - nie należy go wprowadzać do treści HTML.

Aby ograniczyć SPAM i uniknąć kary, w przypadkach gdy użytkownicy linkują do treści zakazanych - stosuje się linki nofollow. Taki linki zostanie zeskanowany, ale nie będzie liczony jako wartościowy w pozycjonowaniu strony. Naturalnie nie należy unikać tych linków, jednak warto wiedzieć, że mają one mniejszą wartość i niewielki wpływ na pozycję w wyszukiwarce.

Linki sponsored, czyli sponsorowane służą do oznaczania sponsorowanych treści na stronie, czyli przypadków, gdzie opublikowanie artykuły lub wprowadzone linki są opłacone przez osobę trzecią. Deskryptor jest często pomijany, jednak wymagany przez Google.

Linki graficzne oraz linki tekstowe

Kolejnym podziałem linków jest odróżnienie ze względu na treść odsyłacza. Treść może być w postaci tekstu jak i obrazu. Linki tekstowe można podzielić na kilka grup ze względu na tzw. anchor text.

Linki Brandowe posiadają w tekście zawarty docelowy adres strony (domeny głównej lub podstrony), nazwę strony internetowej lub nazwę firmy. Przykładem takiego linku będzie <a href="https://keyweb.pl">https://keyweb.pl/a>. Warto stosować takie linki w celu reklamy marki, ale nie warto ich nadużywać jeśli chcemy reklamować usługi lub produkty, a nie samą nazwę firmy czy też strony. Oczywiście, jeśli nie ma możliwości używania innego odsyłacza to nie warto z linku całkowicie rezygnować, ale gdy istnieje taka możliwość, to warto stosować inne odsyłacze ze słowami kluczowymi, by zachować zrównoważony link building.

Exact Match (EM) to odnośniki z zawartym słowem kluczowym znane również jako money keywords. Przykładem takiego linku będzie <a href="https://keyweb.pl">pozycjonowanie Rzeszów</a>. Linki ze słowami kluczowymi są bardzo dobrym rozwiazaniem. Warto przypomnieć, że jedną podstronę należy pozycjonować pod jedno słowo kluczowe, gdzie odmiany słów i synonimy również mogą być brane są pod uwagę i zastosowane. Linki ze słowami kluczowymi są kuszące, jednak nie należy z nimi przesadzać, aby naturalny profil linków nie został naruszony.

Linki Exact Match z brandem, są to linki które w swojej budowie posiadają nie tylko pozycjonowaną frazą (słowa kluczowe), ale również adres strony internetowej, jej nazwę, nazwę firmy lub produktu. Jest do dobre urozmaicenie linków z słowami kluczowym, jednak lepiej stosować synonimy lub odmiany. Ta forma jest bardzo dobra w przypadku, gdzie klient często napotyka się na link (na przykład w podpisach na forach internetowych).

Rozszerzone Exact Match to bardzo dobra grupa linków. Linki te zawierają słowa kluczowe rozszerzone o dodatkowe słowa. Na przykład dla docelowego słowa kluczowego "pozycjonowanie stron" byłyby to frazy: pozycjonowanie stron dla sklepu internetowego, pozycjonowanie stron dla firm, czy też pozycjonowanie stron w niskich cenach.

Linki neutralne to grupa, w której nie ma adresu ani słów kluczowych w treści odsyłacza, na przykład: strona www, serwis www, sprawdź, więcej. Takie linki, szczególnie w przypadkach, gdzie brakuje kontekstu (nie są opakowane treścią dłuższego artykułu), nie niosą w sobie większej wartości i należy ich unikać.

Linki graficzne zamiast tekstu zawierają ikony, loga, zdjęcia lub banery. Warto w nich stosować atrybuty HTML takie jak alt oraz title.

Źródła linków przychodzących

Dysponując wiedzą, jakie linki są użyteczne warto wiedzieć gdzie i jak takie linki pozyskać oraz jak sprawdzić, czy nie wygasły. Analiza link buildingu jest bardzo przydatna. Pozwala sprawdzić skuteczność pozycjonowania stron internetowych.

Do sprawdzenia jakie strony internetowe linkują docelowy serwis służą przygotowane do tego narzędzia takie jak ahrefs lub majestic. Google search console również pokazuje tę listę, ale w sposób ograniczony.

Do głównych źródeł linków należą:

  • Tematyczne fora internetowe - fora to bardzo dobre źródło linków. Wspólna tematyka forum i strony, która jest pozycjonowana ma pozytywny wpływ na wartość linków. Często fora umożliwiają zawarcie linków dofollow po osiągnięciu odpowiedniej rangi. Na forach internetowych można pozyskać linki w kilku wariantach:

    • Linki profilowe - linki te pochodzą bezpośrednio z opisu profilu użytkownika, zwykle jest to 1 link nofollow, ta grupa linków ma niską wartość SEO, jednak są użyteczne do przyśpieszenia indeksowania strony. Łatwo uzyskać te linki w bardzo dużej ilości w sposób automatyczny, wtedy mają one większy potencjał.

    • Linki z sygnatur - fora często umożliwiają pozostawienie opisu pod każdym postem, dzięki czemu ilość linków znacznie wzrasta, a ponad to inny użytkownik może odwiedzić wpisany link. Warto stosować tę grupę linków.

    • Linki UGC (User Generated Content) z postów - to znacznie trudniejszy, ale bardzo dobry sposób pozyskania linków. Linki zawarte w postach mogą być odpowiedzią na pytanie o zakup (usługę) lub podane jako źródło cytowanej treści.

    • Dział reklamy - posty sponsorowane często są akceptowane w przeznaczonym do tego miejscu na forum, gdzie za darmo można opisać swoją firmę lub stronę internetową.

  • Blogi internetowe - blogi branżowe to bardzo dobry sposób na pozyskanie linków. Artykuły (najlepiej tematyczne) linkujące do pozycjonowanej strony internetowej są obecnie najskuteczniejszym sposobem. Artykuły sponsorowane to treści opisujące produkt lub usługę z linkiem do docelowej strony internetowej. Takie treści oznacza się linkiem "sponsored". Poza artykułami sponsorowanymi istnieją jeszcze artykuły gościnne. Niektóre blogi chętnie opublikują artykuł w zamian za dobrą treść i podaniem źródła. Na blogach warto zostawiać swój komentarz z linkiem, ale nie warto w ten sposób spamować.

  • Katalogi stron - sposób bardzo stary, ale nie do końca aktualny. Katalogi zwykle posiadają masę linków wychodzących przy bardzo małej liczbie linków przychodzących. Warto sprawdzić wartość SEO katalogu odpowiednimi narzędziami przed dodaniem do niego strony internetowej, ponieważ może się okazać startą czasu oraz pieniędzy. Z pewnością nie warto korzystać z oferty zamiany linków, gdzie katalog wymaga dodania linku przychodzącego do stopki strony - nie jest to opłacalna zamiana.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane to treści tworzone w celu reklamowym, m.in zwiększenia widoczności marki, ale i mające wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Obecnie są to najbardziej pożądane linki, ze względu na obudowanie ich wysoko jakościową treścią, potencjalnie dużą ilością czytelników oraz dobry typ linków. Artykuły sponsorowane nie należą do taniej metody pozycjonowania stron. Warto wiedzieć z jakiego powodu i jak dużo kosztuje pozycjonowanie stron za pomocą artykułów, dlatego opisano to w kolejnych rozdziałach.

Jak pisać artykuły sponsorowane?

Pisanie artykułów sponsorowanych niewiele różni się od artykułów, które tworzy się na z myślą o publikacji na własnych stronach. Główną różnicą jest fakt, że należy się dostosować do wytycznych wydawcy. Do częstych wytycznych należą m.in: minimalna i maksymalna długość wpisu, ilość linków i ich rodzaj, ilość zdjęć, tematyka oraz obiektywność wpisów. Jak każdy artykuł, treść powinna być interesująca i zgodna z aktualną wiedzą.

Z technicznego i merytorycznego punktu widzenia, artykuły muszą spełniać pewne wymogi:

  • Artykuły sponsorowane muszą być w pełni autorskie, aby Google nie uznało ich za duplikaty oraz, aby nie narazić się na odpowiedzialność za plagiat,

  • Artykuły sponsorowane muszą być poprawne językowo. Warto zadbać o profesjonalny odbiór treści przez czytelnika,

  • Wpis powinien posiadać odpowiednią strukturę, czyli zawierać podział na nagłówki, akapity czy też listy,

  • Długość wpisów nie powinna zawierać mniej niż 3 000 znaków,

  • Artykuł sponsorowany powinien zawierać linki do strony docelowej oraz obrazy oraz być tematyczny ze stroną docelową.

Gdzie publikować artykuły sponsorowane?

Znalezienie odpowiedniego miejsca do publikowania artykułów sponsorowanych mogłoby być wyzwaniem, gdyby nie serwisy pośrednicząc takie jak m.in linkhouse.co oraz whitepress.pl. Jedną z wielu funkcji wspomnianych serwisów jest dostarczenie listy stron internetowych, których właściciele chętnie opublikują artykuły sponsorowane za pewną opłatą. Są to pewnego rodzaju pośrednicy wydawców z reklamodawcami. Jako użytkownik, można zarówno publikować artykuły na swoim blogu jak i je zamawiać u innych. Oczywiście większość takich serwisów pobiera prowizję za pośrednictwo.

Ile kosztują artykuły sponsorowane

Ceny artykułów sponsorowanych zależą o wielu czynników. Mimo, że pośrednicy sugerują ceny to każdy właściciel ma prawo sam ustalić cenę samodzielnie. W przypadku tego rodzaju pozycjonowania stron internetowych koszt można podzielić na stworzenie treści oraz samo opublikowanie artykułu na stronie.

Koszt tworzenia treści waha się od 15 zł do nawet ponad 100 zł za każde 1000 znaków ze spacjami (tzw. zzs). Różnice w cenie wynikają z jakości i skomplikowania tekstu. Tekst, który wymaga specjalistycznej wiedzy jest znacznie droższy do wytworzenia od standardowych wpisów blogowych czy treści zapleczowych. Czynnikiem wpływającym na cenę może być również prowizja pośrednika oraz forma opodatkowania umowy z twórcą.

Cena publikowania artykułów sponsorowanych składa się z bardzo długiej listy czynników. Mimo, że właściciele stron sami narzucają ceny, warto samodzielnie przeanalizować opłacalność publikacji u danego wydawcy. Warto zwracać uwagę na następujące czynniki:

  • Jednolita tematyka strony internetowej wydawcy ze stroną reklamodawcy,

  • Domena strony internetowej - warto zadbać, aby język domeny (np .pl) należał do tego regionu co pozycjonowana strona,

  • Unikalni użytkownicy - strona internetowa powinna być odwiedzana, im więcej ma czytelników tym lepiej,

  • Pozycję i oceny serwisów analitycznych (ahrefs, senuto, majestic) - można powiedzieć, że serwisy analityczne "robią robotę za nas", ponieważ podpowiadają, które domeny mogą być wartościowe, a które nie,

  • Rodzaj linków z artykułów - jeżeli zależy nam na pozycjonowanie strony internetowej należy szukać ofert z linkami typu dofollow,

  • Śledzenie ruchu na stronie - nie każdy wydawca daje taka możliwość, ale warto wiedzieć, ile osób przeczyta opublikowany artykuł, wydawcy często ukrywają takie informacje, gdy są one bardzo niskie,

  • Ocenę merytoryczną i techniczną strony internetowej wydawcy - strona wydawcy powinna być możliwie poprawna technicznie i dobrze oceniona przez PageSpeed Insights, ponad to powinna posiadać faktyczny ruch na stronie, merytoryczne komentarze, oceny, wysoką częstotliwość publikacji,

  • Wiek domeny - im domena starsza, tym Google traktuje ją jako bardziej zaufaną,

  • Czas trwania publikacji - w zależności od umowy stosuje się różne terminy, zwykle są to publikacja stała lub publikacja na 12 miesięcy (potem treści zostają usunięte),

  • Czas utrzymania linków dofollow - warto wybierać linki typu dofollow, często w umowach stosuje się satłe linki dofollow (czyli do póki serwis istnieje) lub po 12 miesiącach linki dofollow zostają zmienione na nofollow.

Mimo, że ceny pozyskania miejsca na stronie wydawcy zaczyna się od 10 zł nie oznacza to, że warto się na to decydować, ponieważ ponieniądze i czas poświęcone na utworzenie treści do wpisu po prostu się zmarnują. Istnieje duża możliwość, że Google nawet nie zindeksuje takiej strony. Rzeczywiste ceny wynoszą od około stu do kilkuset złotych.

Skuteczne pozycjonowanie WordPress i WooCommerce

Mimo, że zasady pozycjonowania stron internetowych nie różnią się dla popularnych silników CMS takich jak WordPress to z pomocą przychodzą nam dziesiątki doskonałych narzędzi do pomocy takie jak wtyczki do SEO oraz optymalizacji strony.

Wtyczki SEO do WordPress

Systemu WordPress raczej nie trzeba nikomu przedstawiać. W skrócie jest to darmowe oprogramowanie napisane głownie w języku PHP przeznaczone do tworzenia i prowadzenia blogów, sklepów internetowych i stron internetowych bez umiejętności programistycznych. CMS da się rozbudować milionami wtyczek tak, aby stworzyć fora, systemy rezerwacje, firmowe strony wizytówki oraz wiele innych. Jedną z największych zalet systemu WordPress jest łatwość instalacji i prostota obsługi.

Wtyczki to (zwykle komercyjne) dodatki do CMS tworzone przez firmy zewnętrzne lub freelancerów. Najpopularniejszą grupą wtyczek są te o przeznaczeniu SEO.

Czym są wtyczki SEO

Wtyczki SEO to specjalistyczne dodatki przeznaczone do optymalizacji treści strony internetowej lub sklepu internetowego pod kątem poprawnego interpretowania przez przeglądarki. Wtyki te pomagają zmienić dane takie jak m.in opis i tytuł strony w każdej z podstron na takie, które chcemy aby widziała wyszukiwarka internetowa Googe. W innym przypadku, treści te pozostawione są przypadkowi lub są domyślne. Drugą przydatną cechą jest wspomaganie tworzenia treści przez wtyczki. Jak wiemy, pozycjonowanie stron wymaga dobrych treści nasyconych słowami kluczowymi. Wtyczki na bieżąco kontrolują strukturę, długość tworzonego artykułu, sprawdzają optymalny podział treści oraz użyte słowa kluczowe.

Naturalnie użyteczność wtyczek SEO nie kończy się, ale ilosć ich funckji i działanie różni się w zależności od konkretnej wtyczki i wizji programistów. Przegląd wtyczek opisano w dalszej części sekcji.

Najlepsze wtyczki SEO WordPress

Yoast SEO

Wtyczka Yoast SEO w wersji darmowej jest jedną z najczęściej używanych narzędzi do pozycjonowania stron internetowych opartych o silnik WordPress. Zawiera wiele przydatnych narzędzi wspomagających tworzenie treści na stronie takich jak wpisy czy też opisy produktów. Wtyczka Yoast SEO posiada darmową oraz płatną wersję. Narzędzie wspomaga autorów treści za pomocą takich funkcji jak:

  • Badania gęstości słów kluczowych w teksie,

  • Sprawdzania struktury treści (długości akapitów, ilości nagłówków, gęstości tekstu),

  • Sposobu formułowania zdań.

    Ponadto wtyczka pozwala ustawić ręcznie takie informacje dla Google jak:

  • SEO Meta Descriptions (opis strony przeznaczony dla wyszukiwarki Google),

  • SEO Title (tytuł przeznaczony dla wyszukiwarki Google),

  • Slug (link przyzjany wyszukiwarkom),

Wygląd podstron w portalach społecznościowych (Facebook, czy też Twitter).

Wersja płatna pozwala na korzystanie z kilku słów kluczowych jednoczenie (np. synonimów) podczas pracy przy jednym wpisie. Płatna wtyczka Yoast dzieli się na pakiety:

  • Yoast SEO Premium,

  • Yoast Local SEO Premium,

  • Yoast News SEO Premium,

  • Yoast Video SEO Premium,

  • Yoast WooCommerce SEO Premium (dla sklepów),

  • Yoast Yoast WPML Multilingual (dla sklepów i stron z wieloma językami).

All in One SEO

Bardzo popularna wtyczka do SEO ceniona przez użytkowników. W bardzo krótkim czasie będziesz w stanie uzyskać więcej niż funkcje SEO WordPress, takie jak XML mapy witryny, zoptymalizowany wygląd, wygląd, SEO meta opis, słowa kluczowe SEO, informacje panelu panelu Open Graph SEO, integracja z mediami społecznościowymi, ustawienie lokalnego SEO. Główne funkcje są zbliżone do Yoasta włącznie z ograniczeniem stosowania wielu słów kluczowych w darmowej wersji.

Rank Math SEO

Rank Math SEO to również bardzo dobra i potężna wtyczka. Do jej głównych zalety należy wbudowane moduły takie jak WooCommerce. Posiada funkcję importu danych z innych wtyczek SEO, integracje z Google Search Console, integracje z Google Analytics. Ponad to tworzenie treści wspiera sztuczna inteligencja.

Pozycjonowanie sklepów internetowych – skuteczne podejście

Dla sklepu internetowego wysoka pozycja w Google to jedyna możliwość, aby generować dobre zyski. Oczywiście reklamy AdWords (Google Ads) to też dobre rozwiązanie, ale krótkoterminowe. Oprócz linkowania, sklepy mają jeszcze inne możliwości pozycjonowania, aby znaleźć się w wysokich wynikach wyszukiwania.

Sugestie pozycjonowania sklepu internetowego są następujące:

  • Warto nadać unikalny opis kategorii asortymentowych, minimum około 3000 znaków, aby nadać tematykę podstronie,

  • Unikalny opis produktów - oryginalne opisy pochodzące z hurtowni lub innych sklepów się nie nadają, więc należy przygotować unikalny opis każdego z produktów,

  • Jeżeli tagi są często używane na stronie, im również warto nadać treści tekstowe i wprowadzić do mapy strony,

  • Mapa strony (sitemap) powinna zostać dopasowana tak, aby zawierała listę produktów,

  • Lokalne SEO - koniecznie należy wpisać w zakładce kontakt dane firmy, w tym adres,

  • Nie należy podawać linków do specyfikacji produktów np. PDF do zewnętrzych serwerów,

  • Warto dodawać zdjęcia i prezentacje video produktów, ale należy unikać zewnętrznych linków,

  • Regulamin sklepu internetowego i polityka prywatności powinny być autorskie lub ustawione na wyłączone z indeksowania.

Audyt SEO

Przez procesem pozycjonowanie stron internetowych należy sprawdzić co już zrobiono, co należy zrobić, co poprawić, oraz wstępnie oszacować koszty. Do tego właśnie służy audyt SEO, który zawsze poprzedza inne pracę specjalistów od pozycjonowania. Audyt SEO pozwoli również sprawdzić jak silna jest konkurencja i czy warto z nią konkurować dla danych słów kluczowych. Proces pozycjonowanie strony opiera się na strategi opracowanej na bazie raportu z audytu SEO, a to pierwszy krok aby podnieść się w wynikach wyszukiwania.

Czym jest audyt SEO

Audyt SEO to w ogólnym rozumieniu raporty przygotowane na podstawie przeprowadzonej analizy sklepu lub strony internetowej. Analiza opiera się na czynnikach, które są decydujące w widoczności danej strony w wynikach wyszukiwania. Audty SEO wyceniany jest indywidualnie i zawiera w sobie następujące procesy:

  • analiza strony internetowej
  • analiza treści strony internetowej
  • badanie historii
  • badanie profilu linków
  • analiza konkurencji

Po co jest audyt SEO

Audyt seoto jest to kluczowy element poprzedzający prace z zakresu pozycjonowania stron internetowych. Brak przeprowadzonego audytu seo jest poważnym zaniedbaniem i nie daje wielkich perspektyw w drodze na szczyt w dłuższej perspektywie czasu. Nie należy rozpoczynać pozycjonowania stron bez wykonania dokładnego audytu seo, jednak sam audyt nie wymusza procesu pozycjonowania. Audyt seo ma za zadanie sprawdzić, czy strona internetowa jest zgodna z wytycznymi i zaleceniami optymalizacyjnymi.

Audyt seo to proces, w którym dokonywana jest kompleksowa ocena witryny internetowej w celu sprawdzenia parametrów związanych z pozycjonowaniem. Analiza obejmuje sprawdzenie struktury treści oraz wyłapanie wszystkich ewentualnych błędów ja stronie (na przykład błędne linki). Proces odbywa się w znacznej części automatycznie za pomocą przeznaczonych do tego narzędzi. Do pracy manualnej należy interpretacja raportów oraz zastosowanie wskazań i naprawa błędów.

Koszt pozycjonowania strony internetowej

Aby oszacować ile kosztuje pozycjonowanie stron www należy mieć na uwadze kilka czynników. To ile kosztuje pozycjonowanie definiują mi.in: cel, strategia pozycjonowania, ilość wybranych słów kluczowych i ich konkurencyjność. Koszt pozycjonowania sklepu zwykle będzie nawet kilkukrotnie wyższy ze względu na większą konkurencyjność i ilość podstron, które powinny się znaleźć wysoko w wynikach wyszukiwania.

Cennik pozycjonowania zwykle stron internetowych będzie różny dla każdej firmy, ponieważ stosują one różne narzędzia do SEO, różne strategie oraz zakres działań seo. Bardzo często stosuje się umowy z opłatą miesięczną, która zawierają okresowy zakres prac. Do kosztów należą: tworzenie treści, publikacja treści (na przykład na stronach branżowych), pozyskanie linków przychodzących, okresowa analiza konkurencji, nadzór i analiza rezultatów oraz wiele innych.

Audyt seo często wycenia się osobno niż samo pozycjonowanie strony. Tak samo w przypadku optymalizacji seo, która może zostać przeprowadzana w różnym zakresie działań. Ponad to, audyt seo nie zobowiązuje do skorzystania z usług z pozycjonowanie stron w tej samej agencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

KEYWEB

Keyweb to nowoczesny software house - tworzymy i rozwijamy produkty informatyczne dla klientów z całego świata.
KONTAKT
keyweb@keyweb.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram