13 czerwca 2022

Podstawowe wskaźniki optymalizacji SEO

seo pozycjonowanie.jpg

Optymalizacja strony internetowej czy też sklepu  jest nieodłącznym etapem pozycjonowania. W zależności od potrzeb i konkurencyjności słów stosuje się różne strategie i metody. Pierwszym krokiem zawsze jest optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowy takich jak Google. Równie ważne jest dotowanie strony internetowej do ich różnorakich wymagań. Ważne są nie tylko treści, ale również szybkość i struktura.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to po prostu optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek. Celem takiej optymalizacji jest podnoszenie danej strony w rankingu wyszukiwarki dla podanych słów kluczowych.
 
Inaczej mówiąc, SEO to forma strategii marketingowej, która pomaga poprawić widoczność strony internetowej w Internecie. Im strona czy blog jest bardziej widoczny widoczny dla wyszukiwarek, tym więcej osób będzie mogło zapoznać się z przedstawioną tam ofertą usług czy też produktów.

Większość wyszukiwarek ma podobne, ale nieidentyczne wytyczne dotyczące optymalizacji. Wytyczne są dostępne  w dokumentacjach i są zupełnie jawne, ponieważ zarówno właścicielom stron jak i wyszukiwarek zależy na skutecznym i maksymalnie trafnym indeksowaniu i prezentowaniu wyników w wyszukiwarkach.
SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek
SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek

Optymalizacja  on-site i off-site

Optymalizację  pod kątem wyszukiwarek da się wykonywać poprzez odrębne strategie.  Aktualnie stosuję się podział na działania wykonywane bezpośrednio na optymalizowanej stronie (on-site) oraz na te poza nią (off-site).

Optymalizacja strony on-site polega na dokonaniu działań bezpośrednio na stronie internetowej, tak aby poprawić widoczność w wyszukiwarce m.in Google. Metoda polega na dobieraniu słów kluczowych oraz nasycaniu nimi treści strony. 

Optymalizacja strony off-site polega na działaniach, które dotyczą pozycjonowanej strony, ale nie są bezpośrednio na niej wykonywane.

White Hat SEO czy Black Hat SEO?

Pod względem bezpieczeństwa i "etyki" powstał podział na dwie grupy: White Hat (inna nazwa to to białe SEO) oraz Black Hat (czarne czy też SEO).  Warto znać obie techniki i ich różnice, aby nie zostać zaskoczonym metodami konkurencji.

White Hat SEO to bezpieczny sposób na poprawę wyników w wyszukiwarkach. Strategia White Hat to zbiór metod, które są akceptowane i rekomendowane przez wyszukiwarki. Opiera się na tworzeniu treści, optymalizacji oraz naturalnym profilu linków.

Black Hat SEO polega na próbach oszukiwania algorytmów wyszukiwarek. Metody te bywają znacznie skuteczniejsze, ale niosą za sobą ryzyko wykluczenia z wyników wyszukiwania. Algorytm lub pracownik wyszukiwarki może nałożyć karę na daną stronę za próbę manipulacji wynikami lub całkowicie ją wykluczyć. Przykładem Black Hat SEO jest linkowanie programami do tego przeznaczonymi.
Pod względem bezpieczeństwa i "etyki" powstał podział na dwie grupy: White Hat (inna nazwa to to białe SEO) oraz Black Hat (czarne czy też SEO).  Warto znać obie techniki i ich różnice, aby nie zostać zaskoczonym metodami konkurencji.

White Hat SEO to bezpieczny sposób na poprawę wyników w wyszukiwarkach. Strategia White Hat to zbiór metod, które są akceptowane i rekomendowane przez wyszukiwarki. Opiera się na tworzeniu treści, optymalizacji oraz naturalnym profilu linków.

Black Hat SEO polega na próbach oszukiwania algorytmów wyszukiwarek. Metody te bywają znacznie skuteczniejsze, ale niosą za sobą ryzyko wykluczenia z wyników wyszukiwania. Algorytm lub pracownik wyszukiwarki może nałożyć karę na daną stronę za próbę manipulacji wynikami lub całkowicie ją wykluczyć. Przykładem Black Hat SEO jest linkowanie programami do tego przeznaczonymi.

White Hat SEO na czym polega?

White Hat SEO zawiera wiele dobrych metod do poprawy jakości wyszukań. Popularne taktyki poprawiające pozycję witryny w wynikach wyszukiwania obejmują:

  • Zapewnienie, że tytuł i adres strony zawierają ważne słowa kluczowe, opis Meta również powinien zawierać słowa kluczowe,
  • Dodawanie linków w mediach społecznościowych i interakcję z użytkownikami na tych kontach. Sprowadzenie użytkowników na stronę z różnych kanałów powoduje duże korzyści,
  • Dodanie dużej liczby trafnych słów kluczowych do tekstu na stronie, ale nie upychania słów kluczowych. Do kontroli słów kluczowych przydatne są wtyczki do pozycjonowania jeżeli używamy CMS typu Wordpress,
  • Do treści należy stosować struktury oparte na nagłówkach,
  • Tworzenie dobrej jakości autorskich tekstów,
  • Budowanie dobrej jakości profilu linków bez spamu,
  • Optymalizacja strony wg. PageSpeed Insights,
  • Zapewnienie poprawnego działania na różnych urządzeniach (najważniejsze są urządzenia mobilne oraz PC),
  • Optymalizacje grafik pod względem rozmiaru, opisu oraz typu - warto stosować nowoczesne formaty graficzne nowej generacji typu  WEBP.

Warto mieć na uwadze, że mimo powolnego procesu optymalizacji, wskazane metody są skuteczne i maja działanie długoterminowe.

Metody SEO Black Hat

Metody Black Hat są bardzo popularne i często bardzo skuteczne, niemniej jednak również ryzykowne. Nie zaleca się ich stosowania, ale należy je mimo wszystko znać. Wiedza ta może okazać się podczas analizy działań konkurencji.

Do typowych działań z rodziny Black Hat zaliczamy:

  • Zbyt duże upychani słów kluczowych w treści,
  • Automatyczne generowanie treści,
  • Ukrywanie tekstu przed użytkownikiem lub wyszukiwarką za pomocą koloru lub rozmiaru tekstu,
  • Tworzenie tzw.  Doorway/Gateway Pages, czyli stron, które mają za zadanie jedynie podbić inną stronę za pomocą popularnych fraz,
  • Inna prezentacja strony dla użytkownika, a inna dla wyszukiwarki -  tzn Cloaking,
  • Linkowanie uznawane jako spam (m.in z for lub komentarzy na blogach),
  • Stosowanie automatów do budowania linków,
  • Zaburzenie struktury treści, np przesadne stosowanie nagłówków,
  • Duża ilość przekierowań.

Oczywiście Google posiada specjalne narzędzie do zgłaszania takich działań.

Wiemy czym jest  SEO, ale czym jest SEM?

SEM (Search Engine Marketing) to płatny marketing w wyszukiwarkach internetowych. Mechanizm ten spopularyzował się w ostatnich latach głownie poprzez Google. Firma postanowiła czerpać zyski prezentując wyniki w wyszukiwarkach za pieniądze. SEM zarówno jak SEO wymaga optymalizacji dla fraz kluczowych oraz przemyślanej strategi, aby kampania była tania oraz skuteczna.

Ta forma to po prostu zakup reklamy (np. w formie wysokiej pozycji w wyszukiwarce), która może przyjąć rożną formę w wyszukiwarce internetowej. Reklama jest zwykle rozliczana w formie CPC, czyli za kliknięcie.

Kiedy stosować SEO i SEM

SEO stosuj zawsze jeśli sklep lub strona którą prowadzisz jest projektem długoterminowym.
SEM stosuj, gdy potrzebujesz szybkiej reakcji ze strony klientów, na przykład, gdy pilnie szukasz nowych zleceń lub zamówień, czy też gdy  jest ku temu okazja - sprzedajesz choinki, a akurat zbliżają się święta!

optymalizacja sem proces
SEM to płatny marketing w wyszukiwarkach internetowych

SEM daje szybkie efekty, ale sporo kosztuje 

Opłacając wysokie pozycje w Google można mieć pewność, że bardzo szybko trafią do nas użytkownicy. Mimo, że nie jest najtańsze rozwiązanie to daje gwarancje skuteczności i natychmiastowego działania.

Pamiętajmy, że SEO jako alternatywa daje wyniki długoterminowe, ale wymaga znacznie więcej nakładów czasu na konfiguracje oraz reakcja algorytmów wyszukiwarka jest bardzo powolna. Błędem jest uznawanie SEO jako darmowe rozwiązanie, ponieważ wymaga specjalistycznej wiedzy oraz dużo przygotowań. Ponadto, wymaga strategi, tworzenia treści oraz zdobywania dobrej jakości linków.

Podsumowując, warto stosować obie metody, ponieważ wzajemnie się uzupełniają.  SEO jako długoterminowa i stabilna strategia oraz SEM jako skuteczna reklama z natychmiastową reakcją.

Jak zabrać się za pozycjonowanie?

Wiesz już czym jest pozycjonowanie, ale nie wiesz od czego zacząć? Na początku najważniejsza jest wiedza, czyli znajomość terminów, rodzaje technik czy też podstawowe zasady. Istnieje szereg podstawowych zasad, które opisują co robić, a czego nie. W SEO słownik terminologi jest bardzo szeroki, ponieważ zawiera bardzo dużo skrótów nazw z języka angielskiego. Pozycjonowanie opiera się na dobieraniu słów kluczowych, które jak najlepiej pasują do treści strony.

Dowiedz się czym są słowa kluczowe i jak i dobrać

Słowa kluczowe to "zlepek" słów, za pomocą których tworzy się wyszukania w wyszukiwarce. Każdy serwis internetowy ma swoje przeznaczenie i za jego pomocą będzie wyszukiwany w formie słów kluczowych.

Słowa kluczowe dzielone są ze względu na rodzaj:
Brand - słowa kluczowe, które opisują markę firmy lub oferowanego produktu.
Ogólne (generyczne) - proste słowa ogólne np "download", słowa te nie niosą za sobą potencjału sprzedażowego,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

KEYWEB

Keyweb to nowoczesny software house - tworzymy i rozwijamy produkty informatyczne dla klientów z całego świata.
KONTAKT
keyweb@keyweb.pl
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram